informatiebijeenkomst Stichting Pensioenfonds Niemeijer

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Terug naar het overzicht

Aanvullende vragen

  • Welke voorlopige afspraken hebben jullie gemaakt met de nieuwe verzekeraar?

    Bent u al met pensioen?
    Uw uitkering blijft na de overdracht hetzelfde. Daarnaast wordt uw pensioen elk jaar verhoogd. Uw pensioen stijgt straks ieder jaar met hetzelfde percentage. De verhoging hangt dan niet meer af van de ontwikkeling van de prijzen.

    Bent u nog niet met pensioen?
    Uw opgebouwde pensioen blijft hetzelfde. Na de overdracht wordt het opgebouwde pensioenbedrag steeds verhoogd met een vast percentage. En de pensioenregeling wijzigt niet. De hoogte van deze verhoging is nu nog niet bekend. Dat kunnen we pas later vaststellen, wanneer het contract definitief is.

  • Hebben de schommelingen op de beurs nog invloed op de hoogte van het jaarlijkse indexatiepercentage?

    Nee. Wij hebben de beleggingsrisico's helemaal dichtgezet. In deze laatste fase zijn er geen verrassingen meer. We kunnen blijven bouwen op onze goede dekkingsgraad van gemiddeld 138%.

  • Als jullie als bestuur niet meer bestaan, wie komt er dan nog op voor onze belangen? En hoe is de klachtenprocedure bij de nieuwe verzekeraar?

    Na de overgang is er geen officieel orgaan binnen de verzekeraar dat in het bijzonder opkomt voor de belangen van deelnemers en/of gepensioneerden. Mede hierom zijn wij extra zorgvuldig te werk gegaan bij het vaststellen van de voorwaarden waaronder de verzekeraar straks uw pensioen uitkeert. Wij sluiten met de verzekeraar een overeenkomst waarin we alle voorwaarden vastleggen. Die overeenkomst hebben we laten toetsen door een externe jurist.

    Gaat er toch iets niet goed? U kunt dan een beroep doen op de interne klachtenprocedure van de verzekeraar. Het klachtenreglement vindt u op de website van de verzekeraar. Wanneer het probleem nog steeds niet is opgelost dan kunt u zich wenden tot een onafhankelijke geschilleninstantie voor de verzekeraars, Kifid. Dat is een gratis procedure. Kifid probeert eerst te bemiddelen. Als dat niet tot een bevredigende oplossing leidt doen ze een formele uitspraak. Of u gaat in beroep tegen een besluit van de verzekeraar bij een rechter.

Vragen nav deelnemersbijeenkomst

  • In de presentatie staat dat deelnemers bij een collectieve waardeoverdracht, zoals bij SNP, geen recht hebben om bezwaar te maken. Wat is daar de reden van?

    De mogelijkheid van bezwaar maken geeft het idee dat er een andere keuze is wanneer een deelnemer zijn of haar pensioen niet wil laten overdragen. Maar er is eigenlijk geen andere keuze, omdat het pensioenfonds stopt na de overdracht. Daarom hebben mensen die betrokken zijn bij de collectieve waardeoverdracht geen stem in het proces. Dit is ook zo afgesproken in de wet.

    Er zijn verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat hoe we ons besluit nemen eerlijk verloopt. Het pensioenfonds moet wettelijk gezien denken aan wat het beste is voor iedereen en proberen risico’s zo klein mogelijk te maken. De Nederlandsche Bank controleert of het hele proces goed verloopt en of de beslissing in evenwicht is. Ook het verantwoordingsorgaan, waarin de deelnemers en gepensioneerden vertegenwoordigd zijn, beoordeelt het proces en de beslissing.

  • Waarom kan het bestuur verzekeren dat het pensioen bij een verzekeraar geen risico loopt?

    Een verzekeraar moet veel vermogen aanhouden om de pensioenen te kunnen betalen. Dat komt neer op een uitkeringsgarantie. Een verzekeraar mag een pensioen niet verlagen. Een fonds mag dat wel, als de financiële positie slecht is. Daarom staan verzekeraars onder toezicht van DNB. Het bestuur kan echter nooit 100% zekerheid geven. Wel hebben we uitgebreid onderzoek gedaan. Betrouwbaarheid en zekerheid waren twee belangrijke eisen bij ons toekomstonderzoek.

  • Blijven de voorwaarden rondom partnerpensioen hetzelfde?

    Ja, de pensioenregeling verandert niet. Dus ook de voorwaarden rondom partnerpensioen blijven hetzelfde.

  • Als DNB een akkoord heeft gegeven, kan het bestuur dan zelf het moment kiezen wanneer de pensioenen overgaan?

    Het bestuur probeert de pensioenen zo snel mogelijk over te dragen. Wij hebben hier maximaal drie maanden de tijd voor. Maar voordat de overdracht kan gebeuren moeten we nog wel een paar stappen nemen. Het fonds en de overnemende verzekeraar hebben afspraken gemaakt over wat er moet gebeuren.

    We moeten bij de verzekeraar de definitieve, bindende offerte opvragen. Als uit die offerte blijkt dat we een acceptabele indexatie kunnen inkopen, geeft het bestuur een akkoord. Daarna tekenen we een contract met de verzekeraar. Daarna betalen we de koopsom, die de verzekeraar in rekening brengt om de pensioenen over te nemen. Uiteindelijk kunnen de pensioenen worden overdragen. Dat proces is pas klaar als ook de administratie is overgenomen door de verzekeraar.

  • Hebben we na de overdracht een pensioenuitkering of een kapitaaluitkering?

    Door de overdracht verandert het karakter van het Niemeijer pensioen niet. Bent u gepensioneerd? Dan heeft u nu recht op een uitkering en dat blijft zo na de overdracht. Bent u nog niet met pensioen? Dan heeft u nu een aanspraak op pensioen, een nog niet ingegaan recht op pensioen. Dat blijft zo na de overdracht, totdat u met pensioen gaat.

  • Welke organisatie treedt op als toezichthouder en wat is hun rol?

    De Nederlandse Bank houdt in de gaten of pensioenfondsen alles goed regelen. Ze kijken of een pensioenfonds financieel gezond is en of de pensioenen worden beheerd volgens de regels. Een overgang naar een verzekeraar heeft extra aandacht van DNB. De toezichthouder kan bepalen dat de overgang niet doorgaat.

    DNB beoordeelt of het proces goed is verlopen en of de overdracht evenwichtig is voor alle deelnemers(groepen). DNB speelt dus een belangrijke rol. Zij zorgen dat alles eerlijk en goed gaat bij het overdragen van pensioenen.

  • Blijft de naam Stichting pensioenfonds Niemeijer bestaan?

    Nee. Na de overdracht van de pensioenen heeft het fonds geen bestaansrecht meer. De deelnemers en gepensioneerden hebben na de overdracht geen rechten meer tegenover het fonds. U heeft wel rechten tegenover de verzekeraar.

    Na de overdracht treffen we voorbereidingen om Niemeijer pensioenfonds op te heffen. We verwachten dat dit vóór het einde van 2024 klaar is. Ons fonds houdt dan op te bestaan.

  • Zijn er ook nadelen aan een verzekeraar (t.o.v. een APF)?

    Bij een verzekeraar weet u wat u de komende jaren aan verhoging krijgt. Die verhoging loopt echter niet mee met de prijsstijgingen, omdat we een vaste verhoging hebben afgesproken. Als de prijsstijging hoog is, stijgt uw pensioen weliswaar ieder jaar maar mogelijk minder dan de prijsstijgingen.

  • Is er een risico dat de verzekeraar ‘opgeslokt’ gaat worden door een grotere partij?

    Hier hebben we tijdens ons toekomstonderzoek regelmatig bij stilgestaan. Het fonds heeft heel expres gekozen voor een grote stevige partij. De kans is klein dat deze partij wordt overgenomen. 100% garanties kunnen we natuurlijk niet geven.

  • Wat gebeurt er als de verzekeraar failliet gaat?

    Een verzekeraar houdt veel vermogen aan om de pensioenen te beschermen. De kredietwaardigheid van de verzekeraar is hoog. Er is goed onderzoek gedaan naar deze verzekeraar. Daarnaast controleert DNB alle verzekeraars.

    Een depositogarantieregeling (garantie voor tegoeden tot € 100.000), zoals voor de banken, kennen de verzekeraars niet. Wel bestaat er een opvangregeling bij een dreigend faillissement. Die pot is alleen niet zo groot dat de klanten van een grote verzekeraar helemaal schadeloos kunnen worden gesteld.

  • Wat gebeurt er als de deal met de verzekeraar niet doorgaat?

    De eerste vraag is waarom komt er geen deal. De omstandigheden bepalen mede wat het fonds te doen staat. Maar in het geval als de deal niet doorgaat, dan moet het fonds een nieuw toekomstonderzoek beginnen. Hier gaan we niet vanuit maar er bestaat een kleine kans.

    Het fonds wordt dan niet gestopt. We blijven dan, zo lang als dat nodig is, doen wat we nu ook doen. En dat is op een goede manier voor uw pensioen zorgen. We hebben dus een ‘plan B’.

  • Wat moet ik doen wanneer ik in 2024 met pensioen ga?

    Wij hebben met de verzekeraar afgesproken dat het pensioenreglement niet verandert. U kunt uw pensioen plannen volgens de keuzemogelijkheden en afspraken die nu gelden. We zorgen ervoor dat gemaakte keuzes na de overdracht worden uitgevoerd.

    U hoeft dus niets te doen. Ongeveer 6 maanden voor uw pensioendatum krijgt u van ons een brief over uw pensioen. Voorlopig blijft onze uitvoerder AZL die brief versturen. We spreken met de overnemende verzekeraar af vanaf wanneer zij die pensioneringsbrieven gaan versturen.

  • Waarom kunnen jullie de naam van de nieuwe verzekeraar niet noemen?

    We hebben een geheimhoudingsplicht. Daarom mogen we de naam nog niet delen totdat het contract met deze verzekeraar is getekend. We kunnen het contract tekenen nadat we goedkeuring hebben van DNB. Deze goedkeuring verwachten we op zijn laatst 12 juni te krijgen.

  • Kan ik na de overgang naar de verzekeraar mijn pensioen nog overdragen aan een ander pensioenfonds of een andere verzekeraar?

    Ja dat kan. Onder de voorwaarde dat u voldoet aan de wettelijke voorwaarden voor zo’n individuele waardeoverdracht. De belangrijkste voorwaarde is dat u via een nieuwe werkgever bij een ander pensioenfonds of andere verzekeraar weer pensioen opbouwt en u uw Niemeijer-pensioen overdraagt naar dat fonds, of die verzekeraar.