Wat vond de visitatiecommissie van 2016?

Verkort jaarverslag 2016

De visitatiecommissie is van oordeel dat het beleid van het bestuur voldoende evenwichtig en op een zorgvuldig manier tot stand is gekomen en uitgevoerd. Het bestuur heeft een verbeteragenda met betrekking tot het integraal risicobeheer. De visitatiecommissie is van oordeel dat het fonds hierbij de juiste prioriteiten stelt en in 2016 goede voortgang heeft geboekt.

• Follow-up vorige visitatie
    Het bestuur heeft op toereikende wijze aandacht besteed aan de opvolging van de aanbevelingen uit de vorige visitatie.
  • Algemene gang van zaken
    Het bestuur heeft voldoende voeling met de veranderde omgeving, wijzigingen in wet- en regelgeving en met financiële en niet-financiële ontwikkelingen binnen het fonds.
  • Governance
    Goed pensioenbestuur en beheerste, integere bedrijfsvoering zijn adequaat geborgd.
  • Geschiktheid
    Het fonds onderneemt voldoende om de geschiktheid van de fondsorganen en haar leden afzonderlijk te bewaken.
  • Beleggingen
    Het fonds maakt bij de vormgeving van het beleggingsproces gebruik van een beleggingscommissie met een externe adviseur, van een fiduciair beheerder NN IP en van diverse rapportages (ook inzake risicobeheer). Gegeven de overeengekomen taken en verantwoordelijkheden van de onderscheiden partijen wordt hiermee in beginsel een adequaat proces voldoende geborgd.
  • Risico’s
    Het fonds beschikt in 2016 nog niet over een integraal risico managementsysteem. Geconstateerd wordt dat de aanbevelingen van de vorige visitatie nog niet zijn opgevolgd.
  • Communicatie
    De visitatiecommissie vindt dat het fonds een goed communicatiebeleid heeft geformuleerd en uitvoert.

Natuurlijk heeft de visitatiecommissie ook een aantal aanbevelingen gedaan voor de genoemde thema’s. De zijn terug te lezen op pagina 46 en 47 van het jaarverslag.